Plesna predstava OMMA stiže na Veliku scenu

OMMA
14. lipnja u 20 sati, Velika scena
HNK u Varaždinu u koprodukciji s 40. Tjednom suvremenog plesa
Trajanje: 55 minuta/ bez pauze
Predstava je podobna za sve uzraste iznad 14 godina.
Osmero plesača iz Afrike, najstarijeg i najmističnijeg kontinenta svijeta, vode nas na putovanje ka korijenima Plesa i u našu najdublju intimu, ka početku svijeta. Međunarodno priznati koreograf, Josf Nadj, kroz predstavu OMMA želi nam uputiti poruku da se “ples rađa istovremeno sa ljudskošću.”
Koreografija i kostimi: Josef Nadj
Plesači: Djino Alolo Sabin, Timothé Ballo, Abdel Kader Diop, Aipeur Foundou, Bi Jean Ronsard Irié, Jean-Paul Mehansio, Marius Sawadogo, Boukson Séré
Umjetnička suradnja: Ivan Fatjo
Rasvjeta: Rémi Nicolas
Zvučna kulisa: Tatsu Aoki & Malachi Favors Maghostut, Peter Brötzmann & Han Bennink, Eureka Brass Band, Jigsaw, Lucas Niggli, Peter Vogel
Tehnička direkcija: Sylvain Blocquaux
Dah, glas, tišina te opčaravajući jazz ritmovi tvore mističnu atmosferu karakterističnu za predstavu OMMA. Publika kreće na putovanje otkrivanja, kroz iskonsko iskustvo kao što je to i sama priroda plesa. Za Josefa Nadja, ovo je predstava o tijelima, o pokretu, koja sadrži samo ono najnužnije. Princip jednostavnosti prožima sve što OMMA jest. Na ogoljenoj sceni, bez scenografije, samo tijela osmero plesača, zvuk i svjetlo; to je sve što je potrebno ponuditi u ovom iskustvu koje nam naprosto oduzima dah!
Naziv predstave dolazi iz grčke riječi “omma” (ὄμμα) i odnosi se na nešto vrlo bitno: sposobnost gledanja, korištenje osjetila vida; od tuda ponire se kroz sve dublju introspekciju u osobnu bit. Unutar praznog prostora u kojem se susreću beskonačnost i konačnost, osmero muškaraca zajedno plešu, predstavljaju tako okosnicu čovječnosti. Svaki od njih predstavlja svoj vlastiti svijet, a kompozicija kretnji tvori kozmogoniju koja nam govori o početku stvaranja svijeta.
Osmero plesača, odjevenih u crne jakne i hlače, stupaju na scenu; ovo je već naznaka bezvremenskog, prepoznatljivog umjetničkog rukopisa Josefa Nadja. Odjenuvši ih u ove odore, ovaj višestruko nagrađivani i međunarodno priznati koreograf. postavlja plesačima izazov kako da izbjegnu krenuti njegovim stopama te traži da kroz pokret predstave vlastite osobnosti.
Plesači iz šest afričkih zemalja (Mali, Senegal, Obala Slonove Kosti, Burkina Faso, Congo-Brazzaville i Demokratska Republika Konga) ulaze u projekt svaki sa različitim umjetničkim iskustvima, kulturnim naslijeđem i osobnim pričama. Kroz predstavu postaju jedno. Ovakav višeslojni organizam, kroz koji svaki postupno razotkriva vlastiti jezik, vlastiti identet, vlastiti ples: fascinantan je taj suodnos grupe i pojedinca, te upućuje na čovjeka kao univerzalnog bića.
Da li predstava može biti organska? OMMA kreće prema korijenima plesa, sa pokretima koji upućuju na začetke čovječanstva i na svemir kao horizont kojem stremimo. OMMA predstavlja potragu ka porijeklu plesa u nastojanju da dokaže Nadjovu hipotezu da se ples razvija istovremeno sa poviješću čovječanstva, ljudskosti. Ukoliko je doista tako, zar to ne znači da se povratkom na izvorištem plesa, vraćamo na ishodište nastajanja svijeta? Sa ovom idejom, koreograf uobličuju sirovi materijal kojeg mu pružaju plesači te stvara – zajedno sa njima i njihovim tijelima – ples koji je zajednički, slojevit i univerzalan.
O Autoru:
Josef Nadj rođen je u Kanjiži, u Vojvodini, kao pripadnik mađarske manjine. Nakon studija likovne umjetnosti u Budimpešti, skrasio se u Parizu gdje je pohađao satove mime ali i borilačkih vještina (tai-chi) te tehnike butoh i suvremenog plesa. Kao izvođač sudjeluje u predstavama koreografa: Sidonie Rochon, Mark Tompkins, Catherine Diverrès i François Verret. Njegov osebujni pristup kazalištu i plesu vrlo mu je brzo osiguralo značajno mjesto kao inovator u području suvremenog plesa u Francuskoj početkom 80-tih godina. Nakon Pekinške patke (1987.), predstave koja ga je proslavila, Josef Nadj stvara brojne zahtjevne i strašću ispunjene predstave koje plijene pažnju publike i kritike diljem svijeta. Bilo da koristi tekstove atipičnih autora (Becket, Kafka, Michaux) ili da surađuje sa likovnim umjetnicima (Miquel Barceló) ili glazbenicima (Akosh Szelevényi, Joëlle Léandre), on sebi uspijeva osigurati područje apsolutne slobode. Kao da teži da probudi naša osjetila, on često stapa različite reference, simbole i materijale. Kreće se između realnosti i onirizma, između tradicije i modernizma, te se uvijek bavi osnovnim pitanjem: čovjekovim odnosom prema sebi.
Koreograf i plesač, ali i vizualni umjetnik i fotograf, on ljudskost uzdiže kroz osobnu poetiku i strastveni pogled na svijet, uvijek tražeći svježu formu. Originalnost njegovog kreativnog rukopisa potiče iz njegovog umjetničkog putovanja kroz burnu europsku povijest. Josef Nadj je doista umjetnik bez granica i ograničenja.
Josef Nadj je stvorio preko 40 plesnih predstava i izložbi te nastupio u gotovo 50 zemalja diljem svijeta. Više puta je gostovao i na Tjedna suvremenog plesa.
Dobitnik je visokog priznanja Francuske vlade Ordre des Arts et des Lettres 2002 za postignuća u promicanju Francuske umjetnosti diljem svijeta. 2011, promoviran je u razinu Oficira ovog reda. Bio je na čelu Nacionalnog koreografskog centra (CCN) u Orleansu u period od 1995. Do 2016, nakon čega je stvorio vlastitu kompaniju, Atelier 3+1 u Parizu, 2017. godine.
Uz potporu:
Francuski Institut u Zagrebu, Teatroskop
Zahvale:
Ministarstvo kulture i medija Republika Hrvatska, Grad Zagreb – Ured za kulturu, Turistička zajednica Grada Zagreba