Predstava KOLO Plesne mreže Hrvatske na Velikoj sceni

U četvrtak, 4. ožujka s početkom u 19,30 sati na Velikoj sceni gostuje Plesna mreža Hrvatske s predstavom KOLO Saše Božića i Petre Hraščanec. Ovo gostovanje je rezultat dugogodišnje suradnje između HNK u Varaždinu i Plesne mreže Hrvatske.
O predstavi:
Koreograf(i) / autor(i) predstave
Saša Božić i Petra Hrašćanec
KOLO
Oblikovatelj svjetla: Marino Frankola
Kostimografkinja: Zdravka Ivandija Kirigin
Produkcija: Umjetnička organizacija de facto
Izvođači
Livio Badurina, Nikša Butijer, Ema Crnić, Jelena Miholjević, Una Štalcar Furač, Šimun Stankov, i umjetnice Ansambla LADO: Klara Kašnar i Ana Drobina
KOLO je novi koreografski rad Petre Hrašćanec i Saše Božića, inspiriran hrvatskim tradicionalnim plesovima i običajima, koje počiva na pitanju jesu li i kako drevni narodni običaji uopće preživjeli kao popularni fenomeni suvremenosti.
Posebnost Kola je i sudjelovanje vrlo različitih izvođača: glumaca, plesača i folklornih umjetnika. Predstava istražuje nemogući i apsurdni napor da svi ti različiti umjetnički izrazi, utjelovljeni u drugim i drugačijim tijelima stvore zajedništvo koje reprezentira prvobitnu folklornu zajednicu.
KOLO je istraživanje kazališne i plesne prakse koja se fokusira na vrijeme: predstava je zamišljena kao transkript prethodno postojećeg, primitivnog oblika misli koji se prema vremenu odnosi ne-linearno: dakle, početna premisa za izvođače je da nema drugog vremena od sadašnjosti, vrijeme koje nije ni prošlost, a ni budućnost.
Kako se ljudska zajednica razvijala tijekom povijesti, tako su se s koljena na koljeno prenosili običaji vezani uz svakodnevni život, godišnja događanja, ali i osnovne djelatnosti koje su autohtonom stanovništvu omogućile opstanak, preživljavanje i postupni napredak. Tradicijski običaji prenošeni iz generacije u generaciju postupno postaju uzorak ponašanja, življenja i djelovanja, ali i sastavni dio kulturnoga identiteta pojedine lokalne ili šire zajednice. Kultura shvaćena kao sveukupnost materijalnih i nematerijalnih dobara nekoga naroda, koja svjedoči o njegovoj povijesti i tradiciji, u novije doba postaje bitna odrednica kulturalnih i umjetničkih istraživanja. U današnje vrijeme kad su procesi urbanizacije i industrijalizacije ubrzali životne ritmove i bitno utjecali na nestajanje starijih slojeva tradicionalne kulture, gotovo više nije moguće pronaći trag tradicionalnih slojeva kulture. U repeticiji,te geografskoj i kulturnoj dekontekstualizaciji, tradicijski plesni materijal pronalazi najjasnije otkriće, upravo bivajući izmješten iz svoje matrice. Konceptualno se oslanjajući na narodne plesove, bajalice i pjesme, KOLO raspravlja internalizaciju tradicionalnih odnosa među ljudima u 21. stoljeću, načine na koje na izvrtanje tradicije utječe multimedijalna objektifikacija ljudi sa svojim ideološki poticanom fiksacijom na održavanje patrijarhalnih društvenih standarda.
de facto je umjetnička organizacija koju su 2008. osnovali zagrebački plesni i kazališni umjetnici: Saša Božić i Zdravka Ivandija-Kirigin. Osim djelovanja kao platforma za razvoj radova Saše Božića, de facto potiče suradnju i koprodukciju radova međunarodnih umjetnika koji dijele slične interese na području izvedbenih mjetnosti, djelujući na tankoj granici između kazališta, plesa i performansa, preispitujući poroznost njihovih okvira i konstituciju izvođača unutar konstituciju izvođača unutar disparatnih modusa izvođačkih režima.
Saša Božić, rođen je 17. veljače 1979. u Vinkovcima. Godine 1996. završio je Opću Gimnaziju u Županji, potom upisuje Filozofski fakultet u Zagrebu, Odsjek Komparativne književnosti i Odsjek Hrvatskog jezika i književnosti. 1999. upisuje studij Kazališne režije i radiofonije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. 2002-2003. godine u sklopu razmjene studenata studira 1. Godinu MA programa Theater directing na School of theater Ohio University, Athens Ohio u klasi prof. Jorge Cacheiro. Diplomirao je na Odsjeku kazališne režije i radiofonije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu 2006. godine s odličnim ocjenama.
Tijekom formalnog visokoškolskog obrazovanja educira se i u području suvremenog plesa i koreografije u izvaninstitucionalnim edukacijskim programima. Još kao student Akademije dramske umjetnosti angažiran je u profesionalnim projektima u kompanijama Bad.Co. i Zagrebački plesni ansambl. Tada započinje njegova dugogodišnja suradnja sa koreografkinjom Ksenijom Zec, izv. prof, na Akademiji Dramske umjetnosti u Zagrebu s kojom će u narednih deset godina ostvariti brojne koautorske plesne i dramske predstave. Na poziv Ksenije Zec Saša Božić predaje na Katedri scenskog pokreta u svojstvu asistenta, vanjskog suradnika.
Polje djelovanja Saše Božića vrlo je raznorodno i obuhvaća područja od kazališne režije, dramaturgije, koreografije i kreiranja dramskih tekstova do organizacije promotorskih akcija.
Kao dramaturg surađuje sa priznatim koreografima i plesačima u zemlji i inozemstvu poput Ksenije Zec, Snježane Abramović, Petre Hrašćanec, Isabele Schaad (Berlin, Njemačka), Simone Aughterloney (Berlin, Njemačka), Francesca Scavette (Oslo, Norveška), Martine Pisani (Pariz, Francuska ), Dalije Aćin (Beograd, Srbija), Mathew William Smith (Beč, Austrija), Iztok Kovač (Ljubljana, Slovenija) itd.
Petra Hrašćanec rođena je u Zadru 1982. godine. 2000. godine upisuje Pedagošku akademiju u Zagrebu, smjer predškolski odgoj. Plesno školovanje započela je u Zadru u Glazbenoj Školi Blagoje Bersa a potom ga nastavila u Zagrebu u Srednjoj školi za ples i ritmiku “Ana Maletić” gdje je maturirala 2003. godine sa odličnim uspjehom i brojnim nagradama. 2004. godine upisuje plesnu akademiju u Salzburgu “Salzburg Experimental Academy of Dance” gdje je diplomirala 2008. godine sa izvrsnim ocjenama te 6 mjeseci vršila funkciju pomoćnog direktora iste škole.
Salzburg Experimental Academy of Dance je visoko školska ustanova, sa trogodišnjom izobrazbom u području suvremenog plesa, priznata od strane Republike Austrije kao ustanova univerzitetskog karaktera. Tijekom formalnog visokoškolskog obrazovanja educira se u području suvremenog plesa i koreografije i u izvaninstitucionalnim edukacijskim programima te se usavršava i na brojnim seminarima, radionicama i rezidencijalnim programima u zemlji i inozemstvu. Osim dugogodišnjeg rada u Zadarskom plesnom ansamblu, gdje je i danas član
upravnog odbora, izdvaja se još i rad u Studiju za suvremni ples u Zagrebu (od 2001. do 2011. godine) gdje je ostvarila brojne predstave i umjetničke suradnje a od 2009. do 2011. godine umjetnički je voditelj programa SPIDER u kojem zastupa Studio za suvremeni ples na europskoj partnerskoj platformi. 2003. godine suosniva umjetničku organizaciju dance_lab collective sa Nensi Lazić, Anom Mrak, Darijom Doždor i Robertom Milevoj koja i danas djeluje kao prostor za mlade autore omogućavajući im produkcijsku, računovodstvenu i financijsku pomoć prilikom
ostvarenja svojih projekata. Od 2009. umjetnička je ravnateljica festivala sola „Monoplay“ u Zadru. 2012. godine osniva vlastitu umjetničku organizaciju 21:21. Pedagoški rad uključuje držanje profesionalnih klaseva u plesnom centru La Jette u Briselu, od 2010. godine predavanje na plesnoj akademiji SEAD u Salzburgu, Studio za suvremeni ples, Zagrebački plesni ansambl i treninzi Zadrskom plesnom ansamblu u Zadru. Od 2010. godine, na poziv Blaženke Kovač Carić, predaje na Katedri scenskog pokreta Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu u svojstvu asistenta.
Linkovi na press
http://www.plesnascena.hr/index.php?p=article&id=2266
https://www.vecernji.hr/kultura/kolo-spaja-tradiciju-i-suvremeni-ples-1360210