Gostovanje predstave ”Meglica” SLG Celje
U petak, 14. travnja 2017, održana je gostujuća predstava Slovenskoga ljudskoga gledališća Celje Meglica autora Stephena Sachsa, a u režiji Jerneja Kobala.
Američki redatelj i dramatičar Stephen Sachs (1958, San Francisco) studirao je na kazališnoj akademiji Los Angeles City College. Radio je kao glumac, a godine 1987 je debitirao kao kazališni redatelj s vlastitom adaptacijom drame The Baron in the Trees. S Deborah Lawlor, godine 1990 ustanovio je The Fountain Theatre u Los Angelesu, gdje je jedan od umjetničkih voditelja. Za to kazalište je napisao više drama i često tamo i režirao. Kazalište je dobilo više od 260 nagrada za svoj rad, primilo je također priznanje Grada Los Angelesa za obogaćivanje kulturnog života u tome gradu. The Fountain Theatre je jedino malo kazalište, koje je više puta primilo nagradu Ovation (nagradu za kazališnu izvrsnost južne Kalifornije) za najbolju predstavu.
Stephen Sachs je napisao više drama: The Golden Gate (1991), Sweet Nothing in My Ear (1998), Mother’s Day (1999), Central Avenue (2001), Open Window (2005), Bakersfield Mist (2012), Cyrano (2012), Heart Song (2014). Napisao je više adaptacija dramskih djela: The Baron in the Trees (1987), Strindbergovu Gospođicu Juliju s naslovom Miss Julie: Freedom Summer (2007) i Gilgameš. (2007).
Režira u SAD-u, Velikoj Britaniji, Kanadi i Kini, njegove drame postavljaju u SAD-u, Kanadi i Velikoj Britaniji te su prevedene na mnoge strane jezike. Za svoj rad je kao režiser i dramatičar primio veći broj najvažnijih nagrada. Jedini je režiser u Los Angelesu, koji je dva puta primio nagradu Ovation za najbolju režiju, zatim nagrade LA Weekly, NAACP Theatre, Los Angeles Drama Critics Circle, nagradu Maddy i nagrade Drama-Logue. Kao dramatičar je nekoliko puta nominiran za najprestižnije nagrade, a neke je i osvojio. Za dramu Maglica (Bakersfield Mist, 2012) je primio nagradu Elliota Nortona za najbolju predstavu. U uprizorenju Maglice u Londonu, ulogu Maude je odigrala Kathleen Turner.
Maude je konobarica bez posla, živi u naselju kamp prikolica u Kaliforniji skuplja “staru kramu” koju drugi ljudi bacaju. U dućanu rabljene robe svojoj prijateljici za rođendan kupuje sliku za tri dolara. Prijateljici je slika jako ružna pa odbija poklon. Maude organizira garažnu rasprodaju, a sliku primijeti profesor likovnog odgoja. Čini mu se, da bi to mogla biti još neotkrivena slika poznatog američkog slikara, predstavnika apstraktnog ekspresionizma, Jacksona Pollocka, koja vrijedi gotovo milijune. Maude zamoli Međunarodnu fondacijo za povijest umjetnosti da napravi procjenu. Eminentni njujorški povjesničar umjetnosti, stručnjak na području apstraktnoga ekspresionizma Lionell Percy trebao bi dati objektivno mišljenje o tome da li je slika autentična ili nije. Prilikom njihova susreta dolazi do suprotstavljanja dvaju svjetova– na jednoj strani neobrazovana žena niskog društvenog položaja, na drugoj strani, fakultetski obrazovan stručnjak za umjetnost iz centra New Yorka. Među njima se razvije debata o društvenim razredima, istini i umjetnosti.
Drama je nastala prema istinitom događaju. Razgovor duhovito otvara temu društvenih slojeva i na duhovit način govori o značenju umjetničkog djela te postavlja pitanje, što je to, što razlikuje umjetnost od ne umjetnosti, što je to, što čini umjetnost pravom umjetnošću.