3. koncert II.glazbene sezone HNK u Varaždinu – Evelin Novak i Orkestar mladih glazbenika

Poštovana publiko,

najavljujemo 3.koncert II.glazbene sezone HNK u Varaždinu

Srijeda 17.ožujka 2021. U 19,30 sati  Velika pozornica HNK

E V E L I N

Evelin Novak i Orkestar mladih glazbenika

HNK u Varaždinu kao svoj 1.koncert II.glazbene sezone u 2021.godini priređuje, zbog pandemije otkazan  koncert  najavljen za 14.listopada 2020. Godine. Bit će to koncert sopranistice Evelin Novak, bivše učenice Glazbene škole u Varaždinu, a danas solistice Berlinske opere uz Orkestar Mladih Glazbenika (OMG) pod ravnanjem Matije Fortune. Evelin će ovom prigodom kao posebnost praizvesti  ciklus solo pjesama  “Međimurske legende”  za sopran i  simfonijski orkestar a.o.78 uglednog varaždinskoga skladatelja Davora Bobića  koji je nastajao  u periodu od 2000. – 2003.godine . Riječ je o izboru  prema autorovom osobnom mišljenju  o  najljepšoj ostavštini međimurskih narodnih pjesama :  Zakaj si grlica smrt želiš, Vu pšenici, Mura, Ljubav se ne trži, Znaš ti golub kaj je došel.  Djelo je nastalo na inicijativu istaknutih djelatnika u kulturi – nažalost  prerano preminuloga Zorana Brajše, glavnoga urednika kulture radijskoga programa HRT-a i međimurske sopranistice Ljiljane Labazan. U  novoj redaktiranoj partituri skladatelja ovaj poseban opus iz njegova stvaralaštva posvećen je iznimnoj sopranistici Evelin Novak, inače njegovoj bivšoj učenici na varaždinskoj Glazbenoj školi. Međimurske legende djelo je osebujnoga glazbenog izričaja zaokruženog suptilnom dramaturgijom i besprijekornom ljepotom međimurskoga melosa.

Za ovaj program je Evelin odabrala i popularne operne arije Mozarta, Straussa, ml. Gounoda, Puccinija, les Delibesa, Catalanija. Orkestar Mladih Glazbenika  s Muzičke akademije u Zagrebu pod ravnanjem Matije Fortune već se dokazao u HNK u Varaždinu u monooperi Ana Frank. Isti koncert bit će izveden u HNK u Zagrebu 21.ožujka u 19,30 sati kao prvi projekt unutar upravo potpisanog ugovora o suradnji dvaju nacionalnih kazališta.

Osvrt Denisa Derka na koncert održan u HNK zagreb, 21. ožujka 2021.

 

Sopranistica Evelin Novak, članica ansambla Državne opere Unter den Linden Berlin, nedavno je impresionirala svojim debijem u Bečkoj državnoj operi gdje su je proslavili novinari odličnim kritikama “nikad subreta, uvijek lirska i u svim registrima dobro fokusiranog glasa”  te pohvalama za njen debi u ulozi Donne Anne (Don Giovanni) u njezinoj matičnoj kući u Berlinu.

Gostovanja je  redovito vode u Semperoper Dresden, gdje je prethodno nastupala kao Pamina, Marzelline i Najade u novoj produkciji “Ariadne auf Naxos” pod glazbenim vodstvom Christiana Thielemanna.

Druga važna odredišta uključivala su Bavarsku državnu operu u Münchenu, Gran Teatre del Liceu u Barceloni, Državnu operu u Hamburgu, Komische Oper Berlin, kao i opere u Kölnu, Grazu, Lyonu, Mörbisch Seefestspiele, Festivalu St. Margarethen i Hrvatskom narodnom kazalištu Zagrebu, gdje se, među inima, predstavila u ulogama Mimì (La Bohème), Micaële (Carmen), Susanne (Figarov pir), Saffi (Barun ciganin) i Annine (Jedna noć u Veneciji).

U Berlinskoj državnoj operi do sada je oduševila nizom naslovnih uloga, poput  Violette Valéry (Traviata), Marice (Ivica i Marica), Jenny Hill (Uspon i pad grada Mahagonija), Drusille (Krunidba Popeje), Euridike (Orfej u podzemlju), Marzelline (Fidelio), Susanne (Figarov pir) i Woglinde (Prsten). Uskoro predstoji njezin debi  kao Agathe (Strijelac vilenjak).

Evelin Novak zastupljena je I na koncertnom podiju.  Osim recitala koncertnih popijevaka, bila joj je vrlo značajna  koncertna turneja kroz najveće gradove Kine, gostovala je na Ljetnim igrama u Ljubljani 2015. godine na gala koncertu uz Željka Lučića  te održala koncert u Zagrebu uz Joséa Curu 2018.godine. Nedavno je uspješno nastupila uz Orchester de Chambre de Lausanne pod vodstvom Simone Young. Bilježi I mnogo nastupa u oratorijima.

 

Matija Fortuna rođen je 6. prosinca 1985. godine. Na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu diplomirao je Glazbenu teoriju u rujnu 2009. godine pod mentorstovom profesora Berislava Šipuša. U listopadu 2011. godine diplomirao je i Orkestralno dirigiranje u klasi profesora Vjekoslava Šuteja i Uroša Lajovica. Dobitnik je «Top stipendije za top studente» u akademskoj godini 2010/2011. U okviru Erasmus programa za razmjenu studenata, 5. godinu studija dirigiranja proveo je na Akademiji za glazbu i scensku umjetnost u Beču. U lipnju 2013. godine završio je poslijediplomski studij dirigiranja na Akademiji za glazbu i scensku umjetnost u Beču, u klasi profesora Uroša Lajovica. Operno dirigiranje učio je kod profesora Konrada Leitnera, opernu korepeticiju kod profesora Mariusa Burkerta, a studirao je i na postdiplomskom studiju klavira, komorne glazbe i „lieda“ u klasi profesorice Roswithe Heintze. Za vrijeme postdiplomskog studija u Beču imao je priliku raditi s dva velika svjetska dirigenta (Fabio Luisi i Bertrand de Billy).

Od 2012. do 2014. kao umjetnički suradnik dirigira i priprema projekte na Akademiji za glazbu i scensku umjetnost u Beču (Der Schauspieldirektor od Mozarta, opera Mavra i balet Pulcinella od Stravinskog, Der Freischütz od Webera).

U kolovozu 2015. asisitirao je maestru Georgu Fritzschu u pripremi Weberove opere Der Freischütz (Strijelac vilenjak) na opernom fesrivalu Jopera u Jennersdorfu.

U listopadu 2015. godine Matija Fortuna bio je polufinalist međunarodnog dirigentskog natjecanja «Lovro von Matačić» (među 6 najboljih natjecatelja).

Od prosinca 2015. godine zaposlen je na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, kao asistent profesoru Mladenu Tarbuku na Odsjeku za dirigiranje, harfu i udaraljke te sudjeluje u radu Simfonijskog orkestra Muzičke akademije i pripremi opernih projekata, a u ožujku ove godine izabran je u zvanje docenta.

Od rujna 2015. godine surađuje s Hrvatskim narodnim kazalištem Ivana pl. Zajca u Rijeci, gdje je dirigirao predstavama „Rigoletto“ Giuseppea Verdija, „Andrea Chenier“ Umberta Giordana, „Werther“ Julesa Masseneta, «Šišmiš» Johanna Straussa, “La Boheme” Giaocoma Puccinija, te “Labuđe jezero” Pjotra Iljiča Čajkovskog. Kao dirigent asistirao je u pripremi opere «Giulio Cesare» Georga Friedricha Händela,  te u drugim opernim i simfonijskim produkcijama, a dirigirao je i novogodišnje simfonijske koncerte.

U ožujku 2019. godine asistirao je maestru Lorisu Voltoliniju u pripremi opere Andrea Chenier u Slovenskom narodnom gledališću u Mariboru.

Nastupao je sa Zagrebačkom filharmonijom, Varaždinskim komornim orkestrom i Hrvatskim komornim orkestrom, a surađuje sa Simfonijskim orkestrom, zborom i tamburaškim orkestrom Hrvatske radiotelevizije.

Matija Fortuna sudjelovao je na raznim dirigentskim seminarima u Hrvatskoj i inozemstvu, među kojima valja istaknuti seminare u Moskvi sa poznatim ruskim dirigentom i pedagogom Yurijem Simonovim, gdje je imao priliku dirigirati Moskovskom Filharmonijom (2013. i 2014. godine).

Usavršavao se kod mnogih uvaženih dirigentskih pedagoga: Nicolas Pasquet, Colin Metters, Georg Fritzsch, Mark Heron, Clark Rundell, Ralf Weikert, Gianluigi Gelmetti, David Reiland, Alun Francis, Karolos Trikolidis, Stephen Cleobury, Gerald Wirth i dr.

Redovito surađuje s dirigentima kao što su Daniel Barenboim, Christian Thielemann, Zubin Mehta, Sir Simon Rattle, Simone Young, Massimo Zanetti i Ivan Repušić, pod čijim je vodstvom nastupala kao Lisette u produkciji CD-a La rondine s orkestrom Münchenskog radija 2015.godine.

Pjevanje je učila kod Darije Hreljanović na Glazbenoj školi u Varaždinu, a diplomirala je u klasi Dunje Vejzović na državnoj akademiji u Stuttgartu.

Usavršavala se na majstorskim tečajevima kod Mirelle Freni, Brigitte Fassbaender, Deborah Polaski i Trish McCaffrey.

Evelin Novak docentica je pjevanja na Berlinskom sveučilištu za umjetnost od listopada 2020.

 

Ciklus Međimurske legende za sopran i simfonijski orkestar skladatelj Davor Bobić započeo je pisati početkom 2000-te godine na poticaj tadašnjeg glavnog urednika Hrvatskoga radija g. Zorana Brajše te međimurske sopranistice Ljiljane Labazan. Te iste godine dovršen klavirski izvadak. Unatoč brojnim pokušajima djelo nije dosad naišlo na svoju praizvedbu, a prerana smrt Zorana Brajše  2010. godine prekinula je rad na orkestraciji posljednjeg, petog stavka istoimenog ciklusa.  Tek 2020.godine autor je revidirao i dovršio orkestralnu partituru  posvetivši je našoj međunarodno uspješnoj sopranistici Evelin Novak. Najizvođeniji stavak u inačici za glas i glasovir ”Mura” bio je premijerno praizveden uz orkestar u povodu Dana državnosti 30. svibnja 2020.godine na koncertu  ispred zgrade HNK u Zagrebu. Solist je bio tenor Tomislav Mužek  uz Orkestar opere HNK u Zagrebu pod dirigentskim vodstvom maestra Nikše Bareze. Izvedba je polučila ogroman uspjeh. Spomenuti ciklus sastavljen je od pet poznatih međimurskih  pjesama od kojih su tri odabrane iz notne ostavštine Florijana Andrašeca, a dvije se preuzete iz Zbornika međimurskih pjesama Vinka Žganca. Izrazita nostalgična melankoličnost, izražajna melodičnost ali i naglašena ritmičnost izabranih pjesama uz majstorsku instrumentaciju, odlike su ovog osebujnog  djela  skladatelja Davora Bobića,  koji je dio djetinstva proveo na živopisnim međimurskim poljima sa bakom Reginom, djedom Franjom te prabakom Terezijom.

 

PROGRAM

Wolfgang Amadeus Mozart: Otmica iz Saraja, uvertira

 

Léo Delibes: Les filles de Cadix

 

Davor Bobić: Međimurske legende,  za sopran i orkestar a.o.78

1.) Zakaj si grlica smrt želiš – Andante con moto

2.) Vu pšenici biele ruže cveteju – Allegro vivo

3.) Mura – Andante

4.) Ljubav se ne trži – Allegro molto vivo

5.) Znaš ti golub kaj je došel – Ponderoso

 

Alfredo Catalani: La Wally, Ebben,n’andro lontana
arija Wally

 

Giacomo Puccini: Manon Lescaut, Intermezzo

 

Charles Gounod: Faust, Ah, je ris de me voir si belle en ce miroir
arija Marguerite

 

Emmerich Kálmán: Csárdásfürstin, Heia, heia in den Bergen

arija Sylvie

 

Evelin Novak, sopran

Matija Fortuna, dirigent

Orkestar Mladih Glazbenika