Od Eme do Emanuele

HNK u Varaždinu: Jagoda Kralj Novak, Cabaret Singerica, red. Jagoda Kralj NovakNa javnim mjestima ljudi su najmanje – javni. Navlače maske koje se, prema uvriježenom poimanju određenih društvenih uloga, stapaju s gomilom, zatirući svoju individualnost. U samoposluzi smo kupci, na utakmici navijači, u crkvi vjernici, uz rijeku šetači ili ribolovci… Prikazujemo se, lickamo, dotjerujemo, a u sebi držimo stiješnjene svoje nade, svoju prošlost, sve ono što bismo možda mogli ostvariti da se ne sramimo svojih propusta i promašaja, da s ponosom pridamo značaj svojim malim svakodnevnim životnim trijumfima… Da izađemo iz svojih čahura i javno se izložimo, mi, jedinstveni sa svojim mislima, sa svojim tijelima, spremni na rizik negodovanja većine!

Zamislimo prizor: u restoranu ili kafiću, dakle prostoru u kojem zauzmemo svoj stol, svoje malo mjesto u kutu svijeta koji je ovdje nakanio odigrati dokolicu, uživamo u lažnoj javnoj intimi gdje nam je dodijeljena uloga gosta, konzumenta, ali i nekoga tko se želi potajice pokazati. No, glas ne želimo odati – pričamo šaptom ili šutimo i promatramo jesmo li promatrani.

Tada neki gost, po svemu sudeći kvantitativni konzument, postane glasan. I, možda nas zazove. Znak je to za uzmak. Ne, mi nismo dio tog prizora, taj glas je ugroza: neočekivan je a mi nismo uvježbali ulogu javne komunikacije. Priča, taj čudni gost, o recesiji, o tome kako je nekad bilo bolje, o lošem obrazovnom ili zdravstvenom sustavu, o svojoj susjedi koju i mi poznajemo… Možda su to i naše riječi, ali, zaboga, neka glas ne bude javan!

Zamislimo taj prizor sa ženskom osobom. Je li poželjna muškom oku – ako ste žensko, to ćete odmah procijeniti. Postat ćete aktivniji, možda naručiti još jedno piće ili iskazati nježnost svome partneru za stolom kako biste odvratili njegovo zanimanje za onim ženskim objektom. Ali, glas – on ustrajava, on se uvlači, vibrira nad našim tijelima, prodire nezaustavljivo u sve pore. Porazio vas je.

HNK u Varaždinu: Jagoda Kralj Novak, Cabaret Singerica, red. Jagoda Kralj NovakUkoliko je riječ o muškom društvu, stvar je jednostavnija: objekt žudnje je možda za susjednim stolom ili uopće nije prisutan ili je posve imaginaran, pa, evo prilike: preko javnosti izloženog ženskog objekta pokazati svoje zanimanje prožeto testosteronom.

S kojom ste se god namjerom obreli u prostoru kojega sve više natkriljuje neka dama za isturenim stolom, postajete slušatelji i gledatelji; ne preostaje vam drugo nego poslušati nametljiv glas i spojiti ga s vizualnim otjelotvorenjem te ženske osobe za stolom koji je postao pozornica. Pa, što to ona nudi?

Još jedna tekstilna radnica bez posla? Svakodnevna priča, mislite. No, priča, kao svaka dobra priča, ponese, zaokuplja vas. Polako uranjate u tuđi život i zavolite Emicu, ženu koja komentira svakodnevna zbivanja, odvodi vas u svoje djetinjstvo, u roditeljski dom, podastire pred vama svoje mladenačke snove, prve ljubavi… Skidajući sa sebe komad odjeće, otkriva vam, malo po malo, drugo svoje lice – Emanuelu, renomiranu kurtizanu.

Pred vama nije ucviljena žena koja jadikuje nad svojom sudbinom, već žena koja je svoj život uzela u svoje ruke, žena koja će se sočnom komikom obrušiti na čitav svijet u svom obzorju, pa i na samu sebe. Zapjevat će, zaplesati i zavesti vas. Probuditi vas. Postat ćete sudionicima svojim smijehom i vaš će glas postati – javan.

HNK u Varaždinu: Jagoda Kralj Novak, Cabaret Singerica, red. Jagoda Kralj Novak

****************************


Jagoda Kralj Novak, dramska prvakinja Hrvatskoga narodnog kazališta u Varaždinu, u svojoj je plodnoj glumačkoj karijeri odigrala više od stotinu, mahom glavnih, kazališnih uloga. Dobitnica je brojnih nagrada struke i publike.

Tuđim je sudbinama udahnjivala dušu, podarila tijelo. Tuđe riječi, „kao da su njezine“, odzvanjale su s pozornice i nastanjivale se u publici. Nakon svega, sama piše tekst za svoju predstavu. Ne iz nužde, ne od zanata! Glumačka radoznalost prožima Jagodu kao osobu koja vješto spaja životno iskustvo s onim scenskim, stoga je posve razumljivo da percepciju zbilje uprizoruje – i tekstom. Singerica tako nije početnički Jagodin uradak, već logičan slijed dugog kazališnog iskustva, sada zaokruženog u stvaralačkom ciklusu – od teksta do izvedbe.

Vesna Kosec Torjanac