Orlykowski: Zašto su baleti Čajkovskog klasika?

Waczlaw OrlykowskiSva tri baleta Petra Iljiča Čakovskog, Labuđe jezero, Trnoružica i Ščelkunčik, preživjela su svoje stvaratelje, iako je za svaki od njih kritika nakon praizvedbe prorekla kratak život. Zašto ta djela imaju  toliko uspjeha kod publike?

U svijetu baleta često se može čuti mišljenje da su Marius Petipa i Lev Ivanov, koreografi tih praizvedbi, stvorili tako jedinstvene koreografije da one sve do danas nisu nadmašene.
Zapravo, osim ta tri baleta Čajkovskoga, samo se još Adamova Giselle može ponositi tako čvrstom pozicijom na uobičajenom baletnom repertoaru. Drugi stručnjaci nastoje opravdati uspjeh tih baletnih partitura popularnošću bajki koje je Čajkovski izabrao za sadržaj svojih djela.

Moje  mišljenje je, naprotiv, da je postojalo i da postoji premalo skladatelja formata Čajkovskoga koji bi svoju glazbu stvarali u tako uskoj suradnji s koreografima. Ekspozicija u baletima Čajkovskoga nije samo s glazbenog i scenskog stajališta savršena, već ona u najvećoj mjeri udovoljava specijalnim zahtjevima baletne pozornice. U pojedinim plesnim brojevima,  pas de deuxima, varijacijama i divertissementima, nikad se ne stavljaju previše veliki zahtjevi na fizičku mogućnost plesača, no njihovu se umijeću istodobno pruža prilika da dođe do svojeg punog izražaja. Publika se ne zamara, glazbene ideje su tematski i ritmički raznovrsne, orkestracija nikad ne djeluje monotono, jer se divni pasaži za solo-instrumente izmjenjuju s raspjevanim zvukom cijelog orkestra. Glazba Čajkovskoga uvijek potiče plesače na ples. Mašti interpreta uz to pružena je u mizanscenskom izražaju izvrsna podrška za kompozicijsku karakterizaciju.

Balet Orašar (Ščelkunčik) još je više nego njegova  Trnoružica i Labuđe jezero djelo za djecu i odrasle. Odrasli prepoznaju u njemu čar romantike, djeca uživaju u bajci kojoj je junakinja i sama dijete koje živi, igra se i sanjari među drugom djecom. Posebno bih još želio istaknuti one prizvuke ironije kojima su ocrtani roditelji i obiteljska svečanost.S druge strane, snovi u mašti male djevojčice nikad ne poprimaju obrise  dramatske zbilje, već ostaju uvijek djetinji i puni
dirljive srdačnosti. Orašar donosi baletnim plesačima zahvalne zadatke, jer se mogu iskazati u klasičnim, polukarakternim i mimičkim ulogama. Za njegovu je izvedbu potreban veći broj solista jednako kao i dobro školovani baletni zbor te mnoštvo djece iz baletne škole.

Mnogi stručnjaci drže Orašara najuspjelijim djelom među baletima Čajkovskoga, dok se  njegov veliki pas de deux ubraja među bisere baletne glazbe. Nije stoga čudo da se suita iz Orašara i danas često može čuti u koncertnim dvoranama, na snimkama i na radiju.

Waczlaw Orlykowski