DRAMATURŠKA DVOJBA

DRAMATURŠKA DVOJBA, sintagma sastavljena od pridjeva dramaturški (dramaturg, mn.  – 1. književnik u kazalištu, pri filmskim poduzećima i sl., koji bira komade za repertoar; 2. isto što i dramatičar; prid. dramaturški (Klaić: Rječnik stranih riječi, Matica hrvatska, Zagreb 1978.) i imenice dvòjb‌a (ž gen. mn dvòjbī) nedoumica □ nema ~e nema sumnje, nesumnjivo, nedvojbeno (Anić: Rječnik hrvatskoga jezika, Novi liber, Zagreb 2000).

Primjer: „Nije pitanje u Gavranu, Ibsen je dvojben. Je li njegova Nora doista tako bezazlena? Je li jedina stanarka „lutkine kuće“? Nisu li onodobni feministički prosvjedi, kao i obično, samo zamaglili stvari? Jer, koliko žena i danas, sa svim komunikacijskim pomagalima i svim slobodama kojima raspolažemo, znade kako pronaći “dežurnoga Shylocka”, posuditi novac pod prihvatljivim uvjetima (ta otplaćivala ga je iz kuhinjskoga proračuna, bez drugih vlastitih prihoda), izbrisati “tragove novca” i navesti muža na pomisao da je baštinila svotu dostatnu za njegovo liječenje? I to u doba kada su muževi bili itekako dobro upoznati s računima svojih tastova pa ih i birali po tome? Pa zatim izliječenoga muža dovesti na unosan položaj?
iro Gavran: NORA DANAS, redatelj: Georgij Paro; Ines Bojanić (Nora /Glumica); foto: Saša NovkovićGavranova Nora je karijeristica, seks rabi podjednako kao sredstvo (Karlo) i cilj (Ranko), ali je istodobno i žrtva, obitelj je održala nesebično i uz golem trud. Dijete joj ima petnaest godina i već se snalazi u svijetu, kada ga ona, posvećujući se napokon sebi, pomalo napušta. Kroz dugo je razdoblje jedina zarađivala (rukama, pameću ili tijelom, svejedno), a i danas izdržava cijelu svoju „lutkinu kuću“. A što je zapravo s Ibsenovom Norom?
Pa ona je svo vrijeme sa svima manipulirala (s djecom, također, jer igrala se s njima neprestano, ne upućujući ih nimalo kako se polijeće iz gnijezda) i kada su se stvari sredile, muž dobio dobro plaćen posao, ona bešćutno polazi za svojim užicima. Pritom drugima ostavlja teret krivnje, jer ona je eto bila svo vrijeme „zatočena“. Nisam li pretjerao? Ali, nakon svakoga novog čitanja stvari postaju sve gore! O tome je bolje šutjeti. Samo će unijeti nepotrebnu pomutnju. → Martić“.